lördag 21 augusti 2010

Lite lydnadsträning

Igår tränade jag lite lydnad här ute på parkeringen. Med Milou har jag börjat lagt in "stå" i fjärrdirrigeringen samt mycket längre avstånd till rutan som lite förberedande inför trean. Vi har även börjat träna metallapporten med hjälp av en stor penna med metallhölje vilket går jättebra, hon verkar inte alls bry sig om materialet än så länge. Får hålla tummarna för att det går lika bra den dagen jag ha införskaffat en riktig metallapport att träna med.

Med Charlie tränade jag lite inkallning och så har jag även börjat träna på "rutan" med henne eftersom det är ju ett av momenten som krånglat mest med Milou så jag tänkte börja i tid =).

Jag har även börjat träna in apporteringsmomentet genom att ge henne apporten precis som det ser ut i lydnadsklass 1 och sedan gå ifrån henne och kalla in henne på ca 10 meters avstånd. Läste om en träningsmetod för apportering här och tänkte därför testa några delar ur den och se ifall de kan lära våra att apportera bra.

Milou med vår träapport

1 kommentar:

  1. Så det bliringet LP? Tänkte ni starta i högre klasserna redan i år? Vore riktigt kul om ni kunde det, ridhustävlingar kanske?

    Jag brukar handla mina träningsprylar här:
    http://jamihundsport.se/

    Har inte hittat någon brukshundsaffär nära tyvärr, är svårt att hitta bra apporter, tåliga kampleksaker och bruksgrejer i vanliga djuraffärer... Du kanske har något tips?

    SvaraRadera