tisdag 27 juli 2010

Vår tävlingshelg

I fredags var det alltså dags för årdebuten för lydnadstävlingar samt Charlie´s allra första lydnadstävling någonsin.

Båda tjejerna var otroligt taggade idag och Milou gick ut och gjorde sitt bästa fria följ någonsin inkl. alla träningspass!! Detta resulterade i en 9:a vilket jag är strålande glad över! Att hon sedan klantade sig med fjärrdirigeringen som är ett av hennes paradnummer var något jag kunde förbise eftersom hon var så otroligt fin på övriga moment!

Totalt skrapade vi alltså ihop 168,5 poäng, ett 1:a pris, en 2:a placering och massvis av beröm från domare och publik!

Charlie skötte sig också ypperligt och gjorde allt med sådan otrolig utstrålning. Att hon skyggade lite för domaren precis när hon böjde sig ner över henne får jag ta på mig, borde ha tränat lite mer på detta moment innan men men.. Ni får kolla nogrannt på hennes inkallning, den är verkligen 100%-ig på alla sätt och vis!

Totalt lyckades vi alltså skrapa ihop 175,5 poäng, ett 1:a pris och en 1:a placering!! Jag var hur lycklig som helst efter prisutdelningen då våra tjejer ropats upp som 1:a och 2:a i varsin klass =).



Sedan i söndags gick det tyvärr inte riktigt lika bra. Poängen sänktes i takt med att temperaturen sjönk kan man säga. Nä snålblåst, duggregn och utställning precis bredvid lydnadsplanen vilket bidrog till mängder av skällande hundarn var tyvärr inte riktigt en störning som våra hundar hanterade idag. Är väl egentligen inte så jättemissnöjd då jag vet att de kan (har ju beviset från i fredags) så vi tar bara nya tag tills Övik den 14 augusti!

Lite tråkigt dock med Milou´s nolla på apporteringen som mycket berodde på storleken på apporten. På filmen syns det att hon testar att gripa men den är alldeles för tjock och tung (ifall hon nu skulle lyckats gripa den). Men men..fick iallafall igenom att Charlie fick använda vår egen apport när det var hennes tur och så får vi hoppas på att Åre Brukshundsklubb inhandlar en mindre apport ifall vi eller någon annan med lite mindre hundar skulle komma och tävla för dem någon fler gång.

1 kommentar:

  1. GRATTIS! Vad otroligt duktiga ni är! Fantastisk debut måste jag säga. Tänk att få stå på prispallen två gånger på samma dag!
    Blir det LP med Charlie och Milou eller jobbar ni er uppåt direkt?

    SvaraRadera