tisdag 20 juli 2010

Platsligg och tandvisning

Igår tog vi en promenad till Brukshundsklubben och tränade lite lydnad tillsammans med Jenny och tollaren Zelda. Det var roligt att se ett ekipage som tävlar på samma nivå som Charlie ju nu ska debutera.

Vi började med en platsliggning eftersom jag ju kom på att jag aldrig testat det med Charlie och en främmande hund. Men där hade jag inget att oroa mig för, Charlie låg som ett litet ljus och avvek bara med blicken från mig vid ett tillfälle för att kolla in Zelda som låg bredvid.

Tänkte köra ett längre platsligg med Milou någon kväll bara för att se så att det fortfarande fungerar, hon har ju fått legat på alla Charlie´s platsligg men det har ju oftast varit kortare tid än vad hon ska ligga på tävling.

Jag kom även på att Charlie aldrig varit med om en tandvisning som den sker i lydnadssammanhang så Jenny fick kolla tänderna på henne vilket egentligen inte innebar några problem förutom att Charlie inte förstod att hon måste sitta still utan hon satt och tittade upp på mig och när Jenny sträckte sig efter henne så flyttade hon på huvudet och kollade undrande på Jenny vad det egentligen var hon hade tänkt sig att göra. Men till slut satt hon still på baken och fick sina tänder kollade =).

Jag testade även lite tandvisning med en kvinna vi mötte på promenaden hem och då var nog Charlie trött i huvudet för hon la sig ner när jag sa sitt och lät sedan tanten helt utan problem ta i hela henne och kolla på hennes tänder när hon låg ner.

I övrigt gick själva träningen riktigt bra, Charlies linförighet är stundvis riktigt bra och Milou var sig själv igen och gjorde klockrena hopp över hinder och apporteringar samt lite sämre inkallningar med ställande. Allt var som det brukar helt enkelt ;)

Väl hemma var tjejerna riktigt trötta och vad kan då vara bättre än att få sträcka ut sig på vår säng?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar