söndag 4 juli 2010

Helgen

I helgen har vi hunnit med riktigt långa och härliga skogspromenader samt en del korta men givande lydnadsträningspass.

Igårkväll körde jag ett kortare pass med dem ute på vår parkering och de gjorde mig verkligen inte besviken!

Milou var riktigt fin i linförigheten, har valt att träna med koppel bara för att det ska vara enklare för henne att alltid göra rätt. Behöver aldrig använda det men tänkte ändå låta det vara på eftersom det fungerar bra som träningsmetod för oss inför det fria följet.

Inkallning med ställande börjar bli riktigt bra! Snabba inkallningar och snabba stopp så det börjar verkligen arta sig. Hoppas att detta håller i sig.

Rutan har jag som sagt gjort omstart på så nu har jag helt tagit bort targeten och började istället sända från ett kort avstånd ca 2 meter in i rutan som hon ju har någorlunda koll på. När hon sprang rakt framåt berömde jag och kastade en godis. Fortsatte så här några gånger och förlängde hela tiden avståndet vilket fungerade kanon. Så nu får vi hoppas att vi har hittat rätt träningsmetod för detta moment.

Med Charlie körde jag lite linförihet där hon var riktigt duktigt och koncentrerad så jag avslutade ganska så fort med massor av bus.

Där efter körde jag lite inkallning med fokus på själva avslutningen där hon hoppar mindre och mindre men jag har valt att fortsätta hjälpa henne för att det riktigt ska fastna.

Gjorde även två läggande under gång vilket hon gjorde klockrent, hennes fria följ är även riktigt bra =).

Kort och gott var det ett riktigt toppenpass med båda tjejerna och jag var så lycklig när jag strosade därifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar