söndag 7 november 2010

Träningstävling i Agility

Idag var det dags för Charlie och Milous första agilityträning i ridhus och idag var det då en träningstävling som stod på schemat.

Charlie har aldrig tidigare gått en hel tävlingsbana och har heller aldrig tränat agility omgiven av så många andra hundar eller tränat i ridhus men dessa saker visade sig vara det minsta problemet för fröken fräken. Att det luktade lite väl gott i backen på vissa ställen och jag försökte handla henne som Milou vilket ju inte alltid är det bästa sättet för denna fröken gjorde så att vi drog på oss en del fel. Charlie hade även helt glömt bort det här med den platta tunneln men det brukar ordna till sig efter någon träning så med lite lyfthjälp denna gång så gick det finfint.

Jag är nöjd med Charlies insats men jag känner tydligt av att jag måste bli bättre på att lita på henne och handla på ett sätt som passar henne. Men det är väl det vi tänkt ha vinterns ridhusträningar till =)

Milou var taggad som få och kampskallade redan på första ekipaget som hon såg köra så jag förstod att det svåraste med henne skulle bli att hinna med alla svängar. Extra klurigt blev det ju då jag valde att starta henne på en klass 2 bana, som sedan visade sig vara mer som en klass 3 bana, för att slippa stressa med hundbyten.

Men jag tycker att vi lyckades lösa problemen över förväntan och de missar som blev var oftast för att jag glömde bort banan någon millisekund och när jag tvekade så valde hon själv en väg som hon trodde var rätt vilket är en egenskap jag verkligen uppskattar hos henne och ska lära mig utnyttja till vår fördel =).

Lyckades få lite film på banan andra gången vi körde den, hon som filmade missade tyvärr starten så filmen börjar precis då jag råkar visa henne på fel hinder och tar tillbaka och gör om - gör rätt. Extra roligt att se var att vi verkat ha vilat oss till en högre fart i slalomen ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar