måndag 29 november 2010

Skidåkning och Agilityträning

Igår trotsade vi kylan och for ut en sväng och åkte lite skidor. För Charlie och Anders var det andra gången för i år och Charlie verkligen älskar det. Milou däremot tycker att det här med att ge sig ut i kylan mer än för en snabbprommis är otroligt dumt och fick därför spinga lös och hon sprang då motvilligt med oss runt spåret.

Under hela skidturen kunde man höra mig ropa till Anders, "Kolla på Charlie! Hon drar mig!". Och drar är verkligen något hon gör! Ifall hon hade varit ca 20 kg tyngre och 30 cm högre så skulle hon nog varit en perfekt draghund eftersom hon är absolut orädd för stavar och skidor samt verkligen älskar att springa så fort hon bara kan och dra i sin sele.

Nästa gång ska jag nog försöka få till en liten film på vår lilla draghund =).

Charlie

På eftermiddagen var det åter igen dags för ett agilitypass i det oisolerade ridhuset ute i Älandsbro där temperaturen mättes till -19 grader. Men vi klädde oss varmt och for ut för att åter igen denna dag trotsa kylan.

Idag var det agilitybanhoppning klass 3 som stod på schemat och båda tjejerna skötte sig otroligt bra. Charlie har tidigare aldrig gjort gungan helt själv utan jag har hållit i den och låtit den dunsa lite lätt i backen samt låtit henne hoppa på den själv och belönat när hon smällt ner den i backen. Idag hann jag dock inte riktigt med då hon valde att ta gungan lite tidigare i banan än vad som var tänkt bara för att den ju är så rolig! Och sen hade jag lite problem att få henne av den eftersom det ju är så roligt att gå fram och tillbaks och låta den dunsa åt båda hållen ;).

Men men..hellre en hund som älskar gungan än en som är rädd för den!

Vi förenklade de hoppkombinationer som var lite i krångligaste laget för vår del men i över lag tog vi det mesta i rätt ordning och utan större problem vilket ju är otroligt roligt när det är en klass 3 bana.

Det vi har svårast med både jag och Charlie samt jag och Milou är de delar i banorna där man vill att hunden ska vara mer självständig och t.ex. gå runt ett hinder eller hålla ut i en sväng. Detta problemet har vi enbart med hopphinder och är något jag ska lägga ner extra mycket energi på då det ju både kan spara oss tid samt förenkla för oss den dag vi tar oss högre upp i klasserna.

Det är ju inte heller så konstigt att vi har svårast med detta då jag inte kan säga att vi har tränat speciellt mycket eller egentligen kan jag väl inte säga att vi har tränat något alls på detta förut. Men vinterns pass är många och vi ska verkligen ligga i hårdträning för att hinna utvecklas så mycket som bara är möjligt =).

Något som var riktigt häftigt att se var när Milou i otroligt hög fart sprang ut ur en böjd tunnel, som var riktad mot balansbommen, och rakt upp och över balansbommen utan att minska ner farten något och utan att hoppa över kontaktfälten. När hon har något balanshinder efter tunnlarna så ser det ofta ut som om hon skjuts ur en kanon där hon kommer farandes för att så fort som möjligt få ta sig upp på det roliga.

Vi har verkligen två helt underbara och träningsvilliga hundar som inte bara bjöd på agility i denna kyla utan även på riktigt fint fritt följ medan vi väntade på vår tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar