onsdag 10 november 2010

Agilityträning

Igår var det dags för den första agilityträningen i ridhuset. Det byggdes upp två övningar, en bana där man skulle träna på att göra framförbyten hela tiden. Fick väl inte riktigt till alla framförbyten som de skulle vara men jag tycker att vi gjorde bra ifrån oss för att inte ha tränat så konkret på det förut.



Milou var supertaggad hela tiden och ville gärna passa på att ta lite extra hinder ifall jag kollade bort. Men det är ju roligt att hon tycker att det är så roligt iallafall =).

På den andra banan var det mycket bakombyten samt olika svängar mot långhoppet som gällde. Båda mina tjejer klarade långhoppet utan problem ur alla vinklar jag satte dem i och efter några försök så gick det även att få Milou att förstå när jag ville att hon skulle svänga tight tillbaks och inte fortsätta framåt mot nästa hinder =).

Då Charlie visat en del tveksamheter inför tunnlarna på sistonde så körde jag en hel del fokus på dem igår. Jag testade att lämna henne och kalla in genom tunneln på lite olika avstånd, jag sprang bredvid, skickade framåt och lät henne avslutningsvis ta tunneln från lite olika vinklar. Det är verkligen otroligt vad en hund kan utvecklas under ett endaste pass. På slutet bjöd hon verkligen in i tunnlarna och man såg verkligen att hon tyckte att det var roligt att springa igenom dem! Nu får vi bara hoppas på att det håller i sig till nästa gång!

Nästa träning är på söndag, då är det banhoppning som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar