måndag 15 november 2010

Böjträning pass 1

Och så var vi alltså igång med träningen att få till snabba svängar genom att träna dem på att böja sig runt saker och ting vilket så småningom ska bli ett hinderstöd.

Med Milou var jag lite fundersam över hur det skulle gå att shejpa in detta moment då hon inte är så van vid att behöva bjuda på moment då det mer var en träningsmetod som jag tog fasta på när jag skulle börja träna med Charlie.

Men tji fick jag för min tvekan för hon bjöd glatt på massvis av beteenden och till slut så rundade hon även flaskan till mina glada tjoanden och ostbitar som belöning då jag tyvärr inte kunde komma på vart jag har lagt klickern.

När hon flera gånger på raken gick ifrån mig till flaskan och rundade den ett halvt varv i båda riktningar så avslutade jag passet för idag. Är otroligt nöjd med detta första pass och förhoppningsvis blir nästa redan imorgon =).

Charlie gjorde precis som jag trodde, bjöd på ligg, sitt, backa,hakan i backen, stå och buga i en otrolig fart innan hon kom på att det kanske var något annat jag var ute efter. Kan ju tillägga att hon aldrig har gjort så bra och långa lägganden med hakan i backen tidigare ;).

Men när hon efter ca 5 minuter nuddade flaskan och fick beröm och ost så gick det otroligt fort för henne att förstå att det var den hon skulle lägga fokus på och efter bara några försök så rundade hon nästan hela flaskan åt båda hållen.

Jag är otroligt imponerad över hur snabbt de kan lista ut vad det är man vill att de ska göra utan att man på något vis hjälper dem på traven. Och det absolut roligaste är väl att se hur snabbt svansen går medans de försöker lista ut vad det är jag vill =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar