tisdag 30 november 2010

Fjärrdirigering

Nu ikväll har jag tränat lite lydnad med hundarna och då bland annat fjärrdirigering.

Med Charlie koncentrerar jag mig mest på stadgan i varje position så vi varvar med att bara köra sitt och sedan bara ligg eftersom hon gärna vill lägga sig ner direkt efter att hon satt sig ner. Jag får nog ha lite tålamod med att träna detta och inte stressa fram bara för att få se ett färdigt resultat. Med Charlie behövs det otroligt mycket stadga i all träning då hon är en sådan som gärna bjuder på beteendet hela, hela tiden!

Det var ett tag sedan jag körde fjärrdirigering med Milou men jag tycker hon gjorde det riktigt bra och hennes ställanden blir bara bättre och bättre! Filmade två gånger där vi gjorde flera skiften efter varandra. Under resten av tiden körde vi bara två till 3 skiften innan belöningen kom. Nu när hon börjar bli så pass stadig på alla skiften så försöker jag att varje träningspass belöna varje position minst en gång eftersom jag ju lärt mig av mitt tidigare misstag vid träningen inför lydnadsklass 2 då jag ett tag mest belönade på ligg vilket självklart medförde en hund som inte alltid var speciellt villig att sätta sig upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar