söndag 14 november 2010

Banträning

Denna gång var det banträning som stod på schemat i ridhuset. Det var sagt att det skulle vara en klass 3 bana men jag tog med mig båda tjejerna ändå eftersom man ju alltid kan göra en bana lite enklare ifall den skulle kännas för svår för oss.

Jag värmde upp Milou på ett hinder där jag varvade med att bara träna starter, då hon har börjat tjuvstarta/resa sig upp ibland. Det gick riktigt bra och när jag hade bytt av dem några gånger vid det hindret där de båda fick göra samma övning så var det dags att värma upp lite mer inför själva banan.

Tog någon rak linje och några lite snävare svängar med bakombyten för att förbereda inför kommande svängar i banan.

Först ut på banan var Milou som lyssnade otroligt bra och hade en bra fart hela vägen. Hon slarvade dock lite i slalomen då hon är lite väl het på gröten där och så känner jag att vi måste träna lite mer på svängar där jag vill att hon själv ska fortsätta runt utan att jag behöver springa med. Hon bjuder inte riktigt i dessa svängar och slår av både på tempo och motivation känns det som.

Så nu tänkte vi lära in ett kommando för snabba snäva svängar, vilket en tjej på vår klubb gjort med sina large hundar, och det ser otroligt användbart och proffsigt ut! Så nu vet vi vad vi har att träna på i vinter =).

Charlie fick även hon gå hela klass 3 banan men jag valde att belöna efter varje tunnel samt att jag fick lyfta slutet på platten några gånger innan hon kom ihåg hur den skulle tas och glatt sprang rakt igenom flera gånger på raken.

Jag känner att jag gärna skulle vilja ha ett 4-pinnars slalom att träna på då det är en av våra största svagheter och verkligen är något som jag skulle vilja lägga ner mycket energi på nu i vinter. Men då vi ju ska träna ca 2 gånger i veckan i ridhus så kan jag ju alltid bära fram det och träna lite slalom på sidan om så att vi inte behöver tappa så mycket tid på det på tävlingarna i sommar.

Träningen kändes riktigt lyckad och det var roligt att känna att vi faktiskt klarar av att ta en klass 3 banan även om det självklart gå att göra det ännu snabbare och bättre än vad vi än så länge klarar av. Men vi jobbar på det =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar