onsdag 27 oktober 2010

Kvällsträning

Igårkväll var jag ute i parkeringsgaraget här och tränade lite lydnad.

Med Milou började jag med att helt utan kommando kasta iväg träapporten för att sedan när hon plockar upp den springa iväg och pipa med hennes favoritleksak så att hon ska vilja skynda sig tillbaks till mig vilket ju har varit ett av våra problem tidigare. Gjorde sedan samma sak på avslutet för metallapporten fast att jag då i början lät henne sitta kvar och vänta på apport-kommandot. Det fungerade jättebra och hon griper apporten hur kall den än är vilket känns riktigt lovande =).

Körde sedan "rutan" på ganska så långt avstånd och när jag tränar detta brukar jag försöka att kasta iväg en godis till henne för att sedan lägga in en godis i rutan då hon inte ser det för att det alltid ska finnas en godis i rutan men hon ska inte veta hur den kom dit som.

Dock upptäckte jag att jag måste vara noggrann med att kasta godiset så att hon hittar det för annars så letar, och letar och letar hon i alla evinnerlighet! Och avbryter jag henne och går därifrån och skickar henne till rutan så springer hon alltid tillbaks till det stället där jag slängde godisen och letar rätt på det för att sedan komma tillbaks till mig för att låta sig skickas igen och springer då direkt in i rutan på kommandot. Tok-fia!

Med Charlie körde jag inkallning med ställande, först på kort avstånd och sedan för första gången på 20 meters avstånd. Och vad gör hon?, tvärnitar!!! Blev helt paff så det var nästan så att jag höll på att glömma och berömma, haha, vilka höga förhoppningar man har ibland ;).

Körde även lite apportering med henne och började på samma sätt som med Milou genom att bara kasta den lite som en leksak och låta henne hämta den utan kommandon och krav på utgångsposition och avslutade sedan med att göra det som momentet ser ut vilket hon också gjorde jättebra och med full fart och glädje. Charlie hade helt enkelt en toppendag!

Charlie solar sig i stjärnglansen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar