söndag 24 oktober 2010

agility och långpromenad

Idag var vi ute på promenad i över 3 timmar och passade bland annat på att gå en sväng förbi Brukshundsklubben och träna lite agility. Tyvärr är vi ju fortfarande så pass förkylda så det blev inte så mycket men det lilla vi gjorde gick bra. Båda två var otroligt nosiga och det märktes att vi inte varit där på ett tag men när vi väl säger "kör" då är de ju iallafall alltid med på noterna =).

Milou gick riktigt fint i slalomet och jag testade att skicka upp henne på balansen och stå kvar på mitten och få henne att springa hela vägen ner utan att jag följer med bort. På första försöket hoppade hon av precis före kontaktfältet och svängde av till mig men sedan förstärkte jag med framåt och då fattade hon vad vi höll på med och gjorde det riktigt bra för att vara första gången.

Med Charlie körde jag enbart gungan ett flertal gånger då hon gärna vill stanna före kontaktfältet och invänta att den faller ned vilket ju gör att den sänks mycket långsammare. Men efter några försök med att hålla kvar gungan så att hon var tvungen att springa längst ut så gjorde hon det riktigt bra. Imponerad av hur fort hon fattade vad det var jag var ute efter =). Sen har hon ju även en otroligt söt stil då på gungan där hon antingen bugar eller lägger sig ner när hon väntar på att den ska dunsa i backen.

Men det var väl tur att Charlie var så duktig agilityplanen för på vägen hem när vi gick genom skogen så hade hon väldiga problem med att hålla sig i närheten av oss och hennes jakt-instinkt som jag igår så glatt trodde att vi hade bukt på var åter framme. Men man får väl glädja sig åt att vi iallafall lyckades stoppa ungefär hälften av alla jaktförsök så det är ju fortfarande en förbättring mot för tidigare! Vi testade ett flertal gånger att gömma oss för henne när hon försvann iväg vilket brukar hjälpa men idag mer verkade upplevas som en superrolig lek från fröken Charlie´s sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar