tisdag 21 september 2010

Rutan

Idag när jag var ute på eftermiddagspromenaden så passade jag på att ta med mig konerna, klickern och lite godis så att jag skulle kunna ta chansen att träna rutan utomhus.

Byggde upp rutan på ett gräsområde precis bredvid en gångbana för att få lite extra störning och började med Milou.

Hon fick sitta och se på när jag lade godis i rutan (på ett litet lock) och jag gick sedan tillbaks till henne, klickade och gav godis för att hon suttit kvar och sände sedan iväg henne med kommandot "rutan". Full fart rakt in i rutan alla gånger på riktigt långt avstånd (ca 25-30 meter) =). Testade sista gången att kommendera "ligg" och hon la sig direkt!

Gjorde sedan om samma sak med Charlie fast med kortare avstånd i början eftersom vi inte tränat momentet utomhus på gräs tidigare. Hon var riktigt klockren och sprang in i rutan 3 gånger på raken utan tvekan. Tyvärr ville jag köra en 4:e gång på lite längre avstånd och då slog unghundsförvirringen in en stund innan hon åter igen kom på vad det var hon skulle göra. Körde sedan om en sista gång på lite kortare avstånd för att hon skulle få ett enkelt avslut.

Är riktigt nöjd med vårt korta träningspass och det känns riktigt roligt att få börja träna lite nya moment med dem.

Måste väl snart ta tag i luktdiskriminering med Milou men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lära henne det...hur gjorde ni??

Här är ett annat tillfälle vid samma gångväg då vi körde lite fotografering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar