torsdag 16 september 2010

Lydnadsträning inomhus

Tränade nyss lite lydnad med tjejerna här i lägenheten.

Charlie var först ut och fick börja med "rutan" vilken hon idag gjorde 100-procentigt de 5 gånger jag skickade henne och då flyttade jag även rutan till en helt ny plats med skick från hallen in i köket. Hon kikade först lite förvirrat in i vardagsrummet där vi vanligtvis brukar träna men fick sedan syn på konerna i köket och sprang glatt dit =).

I början när vi tränade "rutan" så satte jag henne och visade tydligt att jag gick och la godis i rutan och gick sedan tillbaks och skickade henne. När detta gick 100-procentigt så började jag sätta henne bakom ett hörn, gå till rutan och lägga en godis och sedan sätta henne rakt framför rutan (ca 7 meter) och skicka. Fungerar verkligen perfekt än så länge så jag hoppas att det fortsätter så!

Där efter tränade jag lite inkallning med ställande. Har precis börjat placera belöningen bakom henne så ibland blir hon lite förvirrad men "varsågod" har hon iallafall helt och hållet fattat ;). Kallade in 2 gånger med ställande och 1 gång med inkallning hela vägen. Tänkte fortsätta träna på kort avstånd så att hon får in ställandet riktigt bra innan jag börjar göra långa inkallningar.

Vi körde även lite apportering med träapporten och det går också bra. Blandar lite genom att ibland ge henne apporten likt LK1 och sedan gå en bit och kalla in henne samt att kasta iväg den någon meter och låta henne hämta den själv eftersom jag vill betona att det är bra att hon kommer till mig med den.

Sist av allt körde vi lite fjärrdirigering. Detta var andra gången vi tränade momentet på tävlingsmässigt vis och även andra gången med belöningen liggandes bakom henne. Filmade en gång när vi gjorde momentet som på tävling, förutom start och avslut då.



Milou skickade jag in i "rutan" 3 gånger och hon var klockren! Riktigt skoj att hon verkligen verkar ha förstått vad "rutan" är för något nu. Bara hålla tummarna för att det håller i sig!

Där efter blev det lite fjärrdirigering med sitt-ligg-stå. Hon har full koll på vad "stå" är men vill ibland hoppa något steg framåt när hon går från sitt till stå. Men vi jobbar på det!

Testade även hopp-apport vilket gick klockrent. Hon var direkt med på vad som skulle göras även fast vi inte riktigt testat momentet förut =).

Avslutade med kamp-lekar och metallapportering. Värmde metallen med lite ljummet vatten innan så att hon inte ska tycka att det är otäckt att ha den i munnen såhär i början av inlärningen. Fungerade riktigt bra förutom att hon hade lite svårt att koncentrera sig då hon visste att det låg korvbitar uppe på en barstol på vägen till apporten ;).

Denna nyinköpta leksak har blivit en riktig favorit hos Milou då hon både älskar att kampa samt blir helt tokig av pip-leksaker!

Leksaken är köpt ifrån jamihundsport.se varifrån bilden är hämtad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar