torsdag 24 februari 2011

Lydnad

Ikväll blev det lite lydnadsträning inomhus. Jag längtar verkligen tills det går att träna utomhus igen!

Milou fick köra rutan två gånger vilket gick jättebra, hon söker verkligen efter konerna nu! Jag har även börjat lägga till ligg i rutan vilket fungerar bra inomhus men det blir ju aldrig på samma avstånd som det kommer att vara utomhus.

Där efter körde vi hopp-apport vilket hon gjorde klockrent 3 gånger på raken så då körde jag inget mer.

Avslutade med 4 vittringsapporteringar och ingen var nog gladare än jag då resultat blev 100%-igt! Det kändes som att hon har börjat fattat poängen och använder sin nos för att hitta rätt pinne, eller jag hoppas på det iallafall.

Där efter var det en hyperaktiv Charlies tur. Hon fick börja med hopp där det visade sig att hon skulle ha svårast för kommandot sitt! Hon passade istället på att bjuda på lite bugningar innan hon kom ihåg vad det var jag ville. På slutet efter att vi hade kört, sitt, sitt, sitt, sitt så sansade hon sig något och gjorde hela momentet riktigt fint. Jag valde då att bortse från hoppandet på mitt ben i vändningarna.

Körde rutan två gånger och hon sprang med hög fart rakt in i rutan. Ska bli roligt att se ifall hon kommer göra en lika fin ruta utomhus.

Avslutade sedan med lite apportering där Charlie överraskade både mig och Anders med att galoppera ut direkt på "apport" kommandot, gripa i farten, tvärvända,galoppera tillbaks till mig med ett stadigt grepp om apporten och fint sätta sig ned vid min sida utan att hoppa på mitt ben i vändningen. Vem har smygtränat med vår hund?!?

Sist vi tränade detta moment riktigt så sprang hon inte iväg på "apport", grep dåligt och hoppade på mitt ben i vändningen! Så tre försök senare och med massor av beröm bestämde vi oss för att avsluta träningspasset när vi nu verkade vara på topp!

Nu blev jag sugen att tävla lydnad!

1 kommentar:

  1. Hård träning blir som bäst när man har ett uppehåll. får möjlighet att smälta det man lärt sig. bra att bryta med något annat. drag tex.

    SvaraRadera