torsdag 9 december 2010

Gungan och om att lära sig att hålla tungan i styr!

I tisdags på agilityträningen fick jag än en gång uppleva hur olika Charlie och Milou faktiskt är.

På första övningen var det gungan som låg i fokus och Charlie satte av i full fart emot och sedan över gungan och innan hon hade hunnit bromsa så hade hon hoppat av på andra sidan. Framtills dess var det inga problem, Charlie lika glad som vanligt, men vad utbrister då jag när hon flyger i luften?!? Helt spontant får jag ur mig, "Men Nej Charlie vad gör du?!". Och känslig som Charlie är så tror hon helt klart att hon gjort något tokigt och sen blev gungan lite läskig några gånger innan jag har fått henne att förstå att hon inte gjort något fel när hon sprang över den.

Sådana gånger skulle man vilja tejpa igen sin egen mun! Ifall jag hade sagt så till Milou hade hon inte reagerat det minsta lilla men Charlie är mycket känsligare för hur jag mitt tonfall och hur jag reagerar på olika saker.

Bästa sättet att träna Charlie är med mycket muntligt beröm och gärna avbrott för pusskalas lite då och då medan Milou hellre uppskattar belöningar som går att äta upp.

Som tur är verkar Charlie skaka av sig saker och ting nästan lika fort som hon uppfattar dem så jag är helt säker på att hon inte kommer ha några problem med gungan i framtiden.

Vår Charlie glad-prick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar