tisdag 29 juni 2010

Fokus på vissa moment

Igårkväll innan det var dags att sova låg jag och skapade en liten planering för hur vi ska träna inför den kommande tävlingen i augusti så nu har jag bestämt mig för att köra extra fokus på vissa moment under varje vecka.

För vecka 26 ser planeringen ut såhär:

MILOU:
* Fritt följ - hålla positionen
* Inkallning med ställande - ställandet
* "Rutan"

CHARLIE:
* Linförighet - hålla koncentrationen
* Inkallning - enbart avslutet
* Apportering - att inte gripa före kommando och att sitta still hela tiden.
* Ligg - för att stärka läggande under gång samt platsligg

Var ut och körde första fokuserade passet idag och det gick riktigt bra stundvis. "Rutan" är verkligen något vi måste jobba mycket mer med då Milou inte riktigt verkar ha förstått sig på det momentet.

Båda tjejerna lyckades iallafall riktigt bra med fritt följ och linförigheten vilket ju var roligt =).

Det är perfekt när jag tar med mig båda två till en park för att träna eftersom de då också får träna på passivitet då de ligger och väntar på sin tur samtidigt som det passerar en hel del människor och hundar bara några meter ifrån dem.
Nu har tjejerna intagit varsin skön plats i soffan för att vila upp sig efter ännu en händelserik dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar