onsdag 25 november 2009

små, små framsteg

Igår kändes det som om jag och Milou gjorde framsteg i vår träning inför debuten i lydnadsklass 2. Vi tränade utomhus, vilket vi inte gjort på länge pga vädret, och körde rutan samt apporten.

Rutan gör hon klockrent för det mesta men ibland stannar hon efter någon meter och kollar frågande på mig. Då brukar jag avbryta utan att säga något speciellt och börja om så att att hon inte ska lära sig att hon får ett till kommando ifall hon stannar till.

Apportingen gör hon riktigt bra men ibland verkar hon glömma bort vad det var hon skulle hämta och kan stanna för att nosa på någon god fläck. Men detta försöker vi jobba bort genom att jag springer och tar apporten före henne ifall hon inte griper den direkt och så slänger jag den upp i luften nära henne så att hon nästan kan ta den men ändå inte. Då brukar hon springa med full fart och hämta den nästa gång!

Imorgon så ska vi förhoppningsvis iväg och träna i ett ridhus, kan ju vara bra att ha gjort det någon gång innan tävlingen. Platsliggning är något jag abslout ska testa eftersom vi inte tränat det på länge och aldrig bland en massa andra hundar samtidigt som jag går och gömmer mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar