söndag 8 november 2009

lugn och skön helg

Denna helg har mestadels inneburit en massa hemmamys i soffan men vi har även hunnit med några lydnadsträningspass med båda två. Milou börjar nu klara av flera av lydnadsklass 2 momenten och här i dagarna måste jag bestämma ifall vi ska debutera i december eller ifall vi ska avvakta tills nästa år.

Som det är nu så ser vår träningsnivå ut såhär:

Fritt följ - Mest tränat inomhus eftersom det har varit så dåligt träningsväder. Eftersom hon tidgare haft en dålig position långt ifrån mig och snett sättande så har vi tränat massor på detta på korta, korta sträckor och det känns som om vi har gjort stora framsteg på den punkten.

Läggande - Denna del ingick ju även i lydnadsklass 1 så vi har endast jobbat med lite finslipning likt ett lite snabbare läggande o.s.v. Men mest fokus har ändå lagts på de nya momenten.

Inkallande med ställande - Har bara tränat detta moment två gånger och hon stannar mycket bra men ifall jag nöter på det så tappar hon det kanontempo hon har i inkallningen så därför har jag valt att inte träna så mycket på själva momentet utan mer kollat av så att hon stannar då jag ropar till henne ute på våra promenader.

Sändande med ställande - Började träna detta moment i fredags och eftersom det spöregnade ute och jag än så länge inte äger några koner så fick det bli en hel del improvisation, ska ta ett kort på det senare så ni får se vår fina ruta! Tränar detta moment helt från grunden med klicker och än så länge står jag bredvid rutan och väntar tills hon kliver in med alla tassar innanför denna lilla rutan.

Apportering - Detta moment har fungerat riktigt bra redan från start, ibland ser man det glimtar till i ögonen på henne och då vill hon gärna springa iväg med apportbocken men 9 gånger av 10 gör hon det super!

Fritt hopp över hinder - Detta moment är ett lite 50/50 moment för vår del just nu, ibland gör hon det helt klockrent medans hon nästa gång inte verkar veta vad sitt betyder. Men vi gör framsteg för var dag så snart är det nog 100%-igt förutom det sneda sättandet vid avslutet som vi ju försöker att träna bort.

Fjärrdirrigering - Av någon konstig anledning är detta Milou´s favoritmoment och jag måste verkligen säga sitt och ligg otroligt lugnt för att hon inte ska bli för exalterad och hoppa rakt upp i luften mellan skiftesbytena.

Tänkte försöka filma varje moment också snart så ni får se hur det går för oss =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar