fredag 21 augusti 2009

Klicker-träning

Jag har länge funderat på att träna våra hundar med klicker, men det har aldrig riktigt kommit igång. Men eftersom jag ju äger en klicker så tog jag tag i saken idag och tränade Charlie med hjälp av den.

Ville träna ligg så jag använde mig av kommandot och sedan väntade jag på rätt resultat. Vi har nämligen tränat en hel del ligg sen tidigare men jag vill förstärka kommandot samt få henne att ta det snabbare. Så det tänkte jag att klickern kunde vara bra till =).

Första träningspasset är iallafall avklarat och det gick kanon, jag tror att klickern kan passa Charlie utmärkt eftersom hon är en sådan hund som gärna testar sig fram till vad som kan vara rätt.

Nu har vi även inhandlat en apport-bock i trä så att vi kan träna apportmomentet inför kommande lydnadstävlingar. Milou är superduktig och lär sig snabbt. På en vecka har vi tränat in apportkommandot samt att hon sitter helt stilla och håller fast bocken tills jag ber om den!

I helgen får vi hålla tummarna för lilla Akela som ska delta i Västkustvalpen där det är 20 stycken dvärgpinschrar anmälda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar